Hilversum 1 stelt Eredivisie A definitief veilig

Na een pauze van 3 weken mochten de heren van Hilversum 1 aantreden in de laatste competitiewedstrijd van dit seizoen tegen Smash ’70 uit Hattem. De punten werden uiteindelijk eerlijk verdeeld, waardoor beide teams zich wisten te plaatsen voor de Eredivisie A.

Op voorhand was duidelijk dat 1 punt voldoende was voor een plaats bij de beste 6 teams van Nederland. In de eerste partij mocht Merijn proberen tegen Ewout Oostwouder dit punt direct te pakken, echter kreeg Merijn de service niet goed onder controle van de sterk spelende Oostwouder. In 3 duidelijke games werd Merijn terug naar de kant gestuurd en stond er een 1-0 voorsprong voor de thuisploeg op het bord.

Nathan trad vervolgens aan tegen Koen Hageraats. Met goed blokwerk wist Nathan met 11-6 de eerste game binnen te slepen. De tweede game was een stuk spannender, doordat Hageraats met meer druk ging spelen. Een time-out van Hageraats op 10-10 werd gevolgd door een time-out van Nathan op 12-11. Laatstgenoemde wist uiteindelijk ook de 2e game binnen te slepen dankzij een mazzelbal. Hageraats wist de derde game nog wel te verzilveren, maar vervolgens won Nathan gedecideerd de 4e game, waardoor Hilversum officieel bij de beste 6 teams van Nederland zit.

Invaller Arnoud uit heren 2 mocht vervolgens tegen trainingspartner Gamal de Groot aantreden. De Groot had de afgelopen dagen last gehad van een ontstoken kaak, maar wilde toch een poging wagen om punten voor zijn club uit Hattem binnen te slaan. Arnoud dacht daar duidelijk anders over en pakte brutaal de eerste game met 11-6 door prachtige strakke kapballen. De 2e game verhoogde De groot het tempo, waardoor hij een voorsprong van 3 punten kon pakken. Arnoud vertraagde op zijn beurt het spel en wist bij een stand van 8-8 3 goede punten te spelen waardoor hij de 2e game ook binnen kon halen. De Groot kon Arnoud niet meer uit de wedstrijd halen, waardoor na 3 games het tweede punt voor Hilversum binnen was.

Aangezien De Groot in de pauze aangaf niet meer tegen Merijn te spelen, kreeg Hilversum het derde punt cadeau. Nathan speelde een partij met mooie rally’s tegen Oostwouder, maar trok 3 keer net aan het kortste eind. Zeker de derde game, waarin Nathan sterk terug kwam van een 10-5 achterstand, had met iets meer geluk de kant van Nathan op kunnen vallen. Arnoud mocht voor een tweede verrassing proberen te zorgen door Hageraats te verslaan. Even leek het er op dat dit ook ging gebeuren, maar Hageraats kreeg steeds meer grip op de verdediging van Arnoud. Na een 1-0 en 7-5 voorsprong maakte Hageraats duidelijk minder fouten en won de 2e (11-7) en 3e (11-2) game duidelijk. Door de time-out van Arnoud bij een 7-4 achterstand en zijn beroemde forehand-service wist hij er nog bijna een 5e game uit te slepen, maar Hageraats liet zien dat hij toch echt de sterkste was en won terecht in 4 games.

Door het 3-3 gelijkspel zijn Smash ’70 en Hilversum op een gedeelde 4e plek terecht gekomen. Deze plek geeft beide teams recht op de eredivisie A, die eind januari van start zal gaan. Hierin wordt met de beste 6 teams van Nederland gestreden om de titel van het seizoen 2013/2014.