Bas Swart haalt met speels gemak zijn B-licentie

Bas

In Aalsmeer vielen afgelopen zaterdag B-licenties te verdienen bij het kwalificatietoernooi dat werd georganiseerd door HTC. Namens onze club gingen Siddharth Tapkhirwala, Eric de Boer, Bas Swart en Maike den Blanken voortvarend van start. Zeker in het begin regende het bij iedereen overwinningen hetgeen een hoop blije gezichten opleverde.

Siddharth verloor uiteindelijk maar 1 potje in zijn poule van 7 pupillen en werd daarmee eerste. Dat gaf hem hem een bye voor de halve finale en zo stond hij in de eindstrijd tegen Oliver Beemer van Alexandria ’66. Ondanks fanatiek spel kon onze grote kleine man niet verhinderen dat Oliver er met 3-0 vandoor ging met de winst en de B-licentie.

Maike is net pupil af en mocht het voor het eerst gaan proberen bij de meisjes kadetten. Nu verliep de dag qua organisatie een beetje rommelig. De meesten hadden al 3 potjes gespeeld terwijl Maike alleen nog maar had mogen tellen. Toen dat eenmaal onder controle was mocht ze haar 5 potjes achter elkaar spelen waarbij ze alleen haar laatste potje nipt verloor van Celina Ear van ODT. De 2e plaats in de poule bracht haar in een halve finale tegen Ilse Bakker van Veldhoven. Veel backspin op tafel, lastige tegenstander, maar Maike toonde veerkracht in de 5e game en stelde zo een finaleplek veilig. Daarin was Mengjie Grijpink van The Victory echter met 3-1 te sterk. Net geen B-licentie voor Maike maar ze kan terugkijken op een zeer geslaagd toernooi.

Ook Eric de Boer kwam uit bij de kadetten. Een hoop spannende wedstrijden leverde hem een 3e plek in de poule op. Dat gaf weer recht op een kwartfinale met uitzicht op de begeerde B-licentie. Zo ver kwam het helaas niet want Eric dolf het onderspit tegen Ray Tanaka van AMVJ met 11-9 in de 5e game. Het was zo’n wedstrijd die alle kanten op kon maar helaas voor onze jonge Bussumer bleek dat dus de verkeerde…
De coaches waren het erover eens dat er nog een hoop verbeterpunten in het spel van Eric zitten. Er zit een hoop in maar het komt er nog niet allemaal uit.
Dat gaat zeker goed komen in de toekomst!

Tja, en dan hebben we Bas nog, onze uitsmijter zeg maar. Hij speelde subliem in Aalsmeer, was heer en meester en verloor uiteindelijk geen enkele game.
Dat ondervond ook Gijs de Klerk in een eenzijdige kadetten-finale, hij kwam er niet aan te pas.
Trainer Arnoud heeft in een jaar tijd een kloon van zichzelf ontwikkeld die nu al tegenstanders tot wanhoop drijft. Met zijn noppen draaide Bas iedereen zoek en mocht hij zijn B-licentie en bijbehorende beker ophalen.
Vraag in de auto op weg naar huis: Bas, hoe voelt dat nou om uit 3e lijn zo’n bal feilloos strak terug te kappen?
Antwoord (met gelukzalige lach om de mond): HEERLIJK!

Al met al leuk toernooi, goed gespeeld, veel geleerd. Volgend jaar weer!