De revanche was zoet…..

Ver- en uitslag van de jaarlijkse klaverjaswedstrijd tegen de ttv De Bijmaat uit Huizen op zaterdag 2 januari 2016.

Het jaar was nog geen dag oud. De goede voornemens lagen nog vers in het geheugen en een daarvan was…..ttv Hilversum diende met zijn klaverjassers de smadelijke nederlaag tegen ttv De Bijmaat van vorig jaar teniet te doen. Na de telefonische melding van Caspar om 19.56 uur dat hij “net de snelweg afkwam” konden we om 20.07 uur beginnen: 9 Hilversummers (met 1 reserve) tegen 8 Bijmaters. 4 Maal 16 spellen – op zijn Amsterdams – lagen in het verschiet. Ca 00. 00 uur was de prijsuitreiking gepland.  Het ging natuurlijk om het verenigingsresultaat (alle individuele scores van de verenigingsgenoten bij elkaar opgeteld). Dat leverde de wisseltrofee op. (wordt gezocht…) Daarnaast waren er nog twee prijsjes voor het beste koppel/paar bij Hilversum en Bijmaat. De laatste twee ronden (van de vier) mochten met een vaste partner gespeeld worden.

De kop van het verslag doet de uitslag al vermoeden…..De Hilversummers trokken aan het langste eind. En, dat werd nog lang gevierd…… Overzicht “0” . maakt zichtbaar wat het verschil was: 49307 tegen 47274. Met weglating van het – individuele – slechtste resultaat waren de getallen van respectievelijk Hilversum en Bijmaat: 40202 en 37887. Een substantieel verschil zoals gemeld werd bij de prijsuitreiking.

Voor de detailliefhebbers: Overzicht 1 maakt duidelijk hoe de individuele rangschikking werd na het weglaten van het slechtste resultaat. Overzicht 2 laat zien hoe dit geworden zou zijn na 4 ronden, waarbij de Hilversumreserve het gemiddelde toebedeeld kreeg (iedere ronde een andere reserve)

Erwin (Knecht) werd met vlag en wimpel – evenals vorig jaar bij Bijmaat) de beste Hilversum klaverjasser. Hoewel hij op het eind behoorlijk liep te mopperen op zijn partner Erik (Brakkee) werd hij met hem toch “getroost met de 1e (paar)prijs. Hij blijkt dus tot eenzame hoogte te zijn gestegen. Ter compensatie heeft hij toegezegd een poging te ondernemen om echtgenote Sonja mee te krijgen volgend jaar. Waarvan acte..!

2e Werd Ronald (Lammertse). Met enige overredingskracht (wat zich dus loonde) op het laatste moment alsnog toegevoegd. Oefening op de dinsdagavonden leveren dus resultaat op.

Erik (Brakkee) werd meegetrokken door Erwin. Het bleek geen “dood paard” te zijn. (ondanks….toch een gouden koppel? ).

Herman (Eggink), de hoogsteindigende Bijmater op de 4e plek. Altijd degelijk (vorig jaar ook al. Aan hem heeft het niet gelegen.

Jan (Kroon) speelde tweemaal mee. Het moet aan zijn partners (Ronald en Erwin via loting gekoppeld)  gelegen hebben. Verdienstelijk 5e.

Wim (Kisjes) werd 6e. De tweede Bijmater. Hij maakte de “aardige”? opmerking tegen Nina dat ze toch wel goed gekaart had. Hij kon zijn resultaat van vorig jaar niet verbeteren.

Joost (Kisjes) liet zoon Wim voorgaan. Na de 1e ronde met Oma had hij al zijn kruit verschoten.

Han (Meijer). ’n Dramatische start met Erik (B) maar daarna de degelijkheid zelve. Behaalde wel de meeste pitten (5)

Andre (Louwen)  had maar 1 streven….Bijmaat eronder houden. Zelfs Nina werd er bij gehaald (als geheim wapen.). Het lukte. Hilversum is je dankbaar. Hij begon al na het 1e spelletje te praten over “het schrappen van het slechtste resultaat”. Dat is gebeurd.

Oma van der Glas probeerde er nog wat van te maken. Ze werd zelfs niet boos op dochter Ank (die alleen maar slechte kaarten kreeg). Ze begon zeer, zeer goed, maar hield het conditioneel niet vol.

Casper (Veenboer), Tja….In het 1e rondje (met Andre) merkte een toevallige passant op dat hij (per ongeluk?) verzaakte. Niemand aan zijn tafel merkte dit op. Eigenlijk wisten we toen al dat Hilversum zou gaan winnen. De fles wijn zal zijn bijdrage ook geleverd hebben.

Frans (Burgers) hebben we zelden zo snel zien spelen. Hij maakte de Bijmaters “helemaal gek”en hield de helft van hen onder zich. De prijsuitreiking werd maar een kwartier verlaat.

Jos (Eijpe) was “de best van de rest – Bijmaters”. 13e Plaats. Twee keer met Jur als partner deed je de moed in de schoenen zinken…

Nina….Het geheime wapen van Hilversum. Ze had – zonder het zelf te weten? – Een speciale functie:  Draai de Bijmaters een rad voor ogen . Voor de 1e keer een vrouw toegevoegd aan het team en zie…het brengt direct vruchten met zich mee. Houden we er in.

Jur (Arends). Vorig jaar nog eerste. Dit jaar kon hij nog 2 (Bijmaters) onder zich houden.

Wat is er allemaal gebeurd het afgelopen jaar..?

Na afloop was hij wel zo fideel – als Bijmaataanvoerder) een rondje namens De Bijmaat te geven. Hulde!

Sophie (Lucardie) – voorlaatste – had vorige maand nog gesolliciteerd naar opname in het Hilversumklaverjasteam. Wel, daar zijn we gelukkig niet ingetrapt. Blijkbaar was zijn “hoofd ergens anders”.

Tja, Ank (de Hoogen) was de natste (ze ging maar liefst 18 keer nat) en laatste. We houden het er op dat ze geen kaarten kreeg. We zijn ook anders van haar gewend. Van de weeromstuit werd vergeten haar de poedelprijs – een spel kaarten – te overhandigen..

Ze gaat volgend jaar met stip stijgen..

De koffie, de Bijmaters, het stukje kaas/worst, de sfeer, fotograaf Frans (Wieringa) maakten de avond compleet.

We zien elkaar volgend jaar bij De Bijmaat.

uitslagen:

foto’s: