Erelid Kees Giskes (91) overleden

Erelid Kees Giskes is afgelopen zondag op 91-jarige leeftijd overleden. Hij was 65 jaar lid van Victoria/Hilversum en daarmee het langst lid van iedereen. Giskes was tevens het oudste lid van onze vereniging.

Hij vormde het levende bewijs  van de stelling dat tafeltennis een sport is die je tot op hoge leeftijd kunt blijven beoefenen. Tot z’n 86ste tafeltenniste hij nog twee keer per week bij de recreanten overdag. Giskes toonde zich dankbaar dat hij als ‘hoogbejaarde’ nog zijn mannetje stond achter de tafel.  ,,Mijn reactievermogen is wel een stuk minder geworden, maar ja wat wil je”, zei hij vijf jaar geleden in een interview. Kees was toen 60 jaar lid van Victoria/Hilversum en van de NTTB en werd bij die gelegenheid in het zonnetje gezet. Hij heeft in de loop der jaren van veel bevriende Victoria-leden, zoals Ben Knecht, Arie de Loos en Cees van de Bovenkamp, afscheid moeten nemen.  Nog maar kort geleden overleed zijn vriend Wim Bikker, die eveneens tientallen jaren actief lid was van Victoria/Hilversum.

De Hilversummer in hart en nieren begon zijn carrière in de toenmalige Totohal, onder de tribune van de drafbaan op het Gemeentelijk Sportpark aan de Soestdijkerstraatweg . Kees trainde en begeleidde de jeugd en was van 1954 tot 1960 wedstrijdsecretaris van Victoria. Dat was in de tijd dat de clubshirtjes nog een V-kraag hadden en de contributie maandelijks bij alle leden thuis werd opgehaald. Hij speelde in het Victoria-team dat in het seizoen ’58-’59 kampioen werd van de afdeling ’t Gooi, wat destijds een hoogtepunt in de clubhistorie was.

Later ging hij met zijn vrouw Gerda overdag spelen bij de recreanten. Daarbij ging het vooral om de gezelligheid en het onderhouden van sociale contacten. Tevens werd hij tot trainer gebombardeerd van de dames recreanten op de woensdagmorgen.  Giskes had het voorrecht om als enige man te worden toegelaten in het selecte vrouwengezelschap.

Hij was misschien wel het meest plichtsgetrouwe lid van onze vereniging. Zelden of nooit sloeg hij een jaarvergadering over. Altijd vroeg Kees als laatste het woord. Om het bestuur, in goede en slechte tijden, namens de ledenvergadering te bedanken voor haar inspanningen en een hart onder de riem te steken. Het bestuur is Kees ook veel dank verschuldigd. Als tafeltennisser en als mens is hij een voorbeeld voor velen.

De laatste jaren, toen zijn gezondheid verder achteruit ging, bracht Kees door in verzorgingshuis Gooizicht, op een  steenworp afstand van het Tafeltenniscentrum. Daar overleed hij afgelopen zondag.

Vrijdag 24 juni is er van 19.30 uur tot 20.30 uur gelegenheid tot condoleren en afscheid nemen in Afscheidscentrum Van Vuure, Melkpad 23, Hilversum. Zaterdag 25 juni is er om 14 uur een eucharistieviering in de Oud-Katholieke kerk aan het Melkpad in Hilversum. Aansluitend vindt om 16.30 uur de crematieplechtigheid plaats in de aula van crematorium Den en Rust, Frans Halslaan 27, Bilthoven.

Eugène Staffhorst

Kees Giskes 1