Jan Dubelaar troeft favorieten af en wint clubtitel

Nieuwkomer Ruan Greyling maakte zondag tijdens de clubkampioenschappen voor senioren indruk met flitsend aanvalsspel. Niets leek hem ervan te weerhouden om bij zijn eerste optreden voor Hilversum de clubtitel voor zich op te eisen.

Maar in het zicht van de haven, toen de strijd al beklonken leek, begon plots de motor te haperen bij het 17-jarige tafeltennistalent.  Een 2-0 en 7-2 voorsprong bleek niet voldoende voor de overwinning. Dark horse Jan Dubelaar, in blakende vorm verkerend, schraapte nog eenmaal de krachten bij elkaar en wist de derde game met 12-10 te winnen. Op karakter dwong hij zijn opponent vervolgens een vijfde game af. Het leidde tot een zinderende apothese van de titelstrijd. Via 8-8 en 9-9 kwam Dubelaar op matchpoint. Met een fabuleuze overspinrally wist hij het beslissende punt te scoren. Waarna een vreugdekreet en een daverend applaus van de toeschouwers volgde.

De Loosdrechter werd daarmee de verrassende opvolger van Wouter van der Mark. De Utrechter verdedigde weliswaar zijn titel, maar had door trainingsachterstand niet de blakende vorm van vorig jaar. Van der Mark werd in de kwartfinale uitgeschakeld door Arnoud Meijer, die op zijn beurt zijn meerdere moest erkennen in Jan Dubelaar. Ruan Greyling rekende in de andere halve finale af met Raymond van Putten.

Voor het eerst was er dit jaar ook een dubbelspeltitel te winnen. Die ging naar Ruan Greyling en Jelle Goossens. Zij versloegen in de finale Arnoud Meijer en de 15-jarige Lars de Visser.

De B-klasse werd gewonnen door Duco Lieste, terwijl Leander Korver de sterkste was in de C-klasse. Daarmee kwam een eind aan een geslaagd evenement. Zo’n 50 spelers deden mee aan de clubkampioenschappen. De barmedewerkers hadden voor de deelnemers een gezamenlijke lunch klaargemaakt, wat veel waardering oogstte. Tijdens de lunch werden de kampioensteams gehuldigd en de najaars-percentagebeker uitgereikt aan Jan Jansen, die deze competitie als enige al zijn wedstrijden wist te winnen.

jan-dubelaar

Jan Dubelaar in actie in de finalepartij tegen Ruan Greyling.

De winnaar (rechts) en de verliezend finalist.