Quinten van Dissel verrast op tweede dag AK

Zelden was de strijd om de afdelingstitels zo spannend als zondag, bij de hogere senioren. Slechts weinigen hadden voorspeld dat Quinten van Dissel er met de roemruchte wisselbeker vandoor zou gaan. De 22-jarige Huizer geldt al jaren als een belofte in het Gooise tafeltennis. Bij Bijmaat liet hij dit seizoen zien het tweede-divisieniveau aan te kunnen. Op de AK kwam de definitieve doorbraak. De frele aanvaller, nr. 8 op de plaatsingslijst, schakelde in de kwartfinale routinier Hans den Blanken uit. En in een spectaculaire halve finale, met bij vlagen oogstrelend tafeltennis, zette hij Elwin Huiden, het 15-jarige talent van SVE, met 3-1 aan de kant.

De jeugd nam tijdens de AK het heft in handen. Van de gevestigde orde was Jan Dubelaar (Hilversum) de enige speler die de halve finale wist te bereiken. Net als bij de clubkampioenschappen van Hilversum, een maand eerder, rekende hij af met de drie klassen hoger spelende Arnoud Meijer. In de halve finale moest hij het opnemen tegen A-junior Ruan Greyling, een herhaling van de finale van de clubkampioenschappen. Waar Jan Dubelaar een maand geleden vanuit kansloze achterstand wist terug te komen en de clubtitel veroverde, moest hij nu zijn meerdere erkennen in Greyling.

De finale tussen Quinten van Dissel en Ruan Greyling was van hoog niveau. De twee spelers brachten het publiek meermalen in extase met flitsend aanvalsspel. Het bleef tot aan het laatst spannend. Maar bij 2-2 en 9-9 in de vijfde game toonde Quinten van Dissel zich het meest koelbloedig.

Een ‘gestolen’ overwinning, vond hij, refererend aan de vroegtijdige uitschakeling van enkele hoger geplaatste spelers. Maar daarmee deed hij zichzelf tekort. Van Dissel was in dit toernooi de meest constante speler en toonde op beslissende momenten mentale veerkracht.

Bij de dames nam Tali Cohen de kampioensbeker over van Marianna Rolikova, De tweede plaats was voor Sophie Lucardie. Zowel kwalitatief als kwantitatief was de bezetting bij de dames van matig niveau. Zo liet het gehele eerste damesteam van Hilversum verstek gaan op de AK . Datzelfde gold overigens voor het eerste herenteam, met uitzondering van Jelle Goossens. Hij wist, met Ruan Greyling aan zijn zijde, de dubbelspeltitel te veroveren door in de finale Wouter van der Mark en jeugdkampioen Patrick Nieuwendijk te verslaan.

Op de tweede dag van de Afdelingskampioenschappen kwamen 88 spelers met een hogere rating in actie. Organisator Hilversum, dat voor de elfde keer gastheer was, kon wederom terugkijken op een geslaagd AK-weekend. Komend weekend is het de beurt aan de spelers uit de lagere klassen. Verdeeld over vier wedstrijddagen nemen er ongeveer 350 spelers deel aan de AK. In totaal worden er in twee weekenden zo’n 1300 partijen en 5000 games gespeeld op 22 tafels.

Zondag 14 januari 2017:

De prijswinnaars van de Afdelingskampioenschappen 2017 in de hogere seniorenklassen:

Enkelklasse 1:

1e prijs: Quinten van Dissel (Bijmaat)

2e prijs: Ruan Greyling (Hilversum)

Enkelklasse 2:

1e prijs: Lucien Halsema (HTTC)

2e prijs: Jorrit Kroon (Shot)

Troostronde:

1e prijs: Nick Klaver (ATC)

2e prijs: David Vrijhoeven (Over ’t Net)

Enkelklasse 3:

1e prijs: Danny Wierda (Almere United)

2e prijs: Angelique van den Bosch (Hilversum)

Troostronde:

1e prijs: Kenneth Sneijder (LTTC)

2e prijs: Wolter van Popta (Hilversum)

Dames 1:

1e prijs: Tali Cohen (Hilversum)

2e prijs:Sophie Lucardie (Hilversum)

Dubbelklasse 1:

1e prijs: Jelle Goossens / Ruan Greyling (Hilversum)

2e prijs: Wouter van der Mark / Patrick Nieuwendijk (Hilversum / TTVN)

Dubbelklasse 2:

1e prijs: Jorrit Kroon / Nico van Vliet (Shot/Tovo)

2e prijs: René Westerdijk / Rick de Jong (Elan)

De volledige resultaten van de AK senioren 2017 zijn terug te vinden op toernooi.nl

AK2017, prijswinnaars hogere seniorenAK 2017 Quinten van Dissel

De prijswinnaars van de AK hogere senioren 2017. Rechts de nieuwe kampioen in actie.

AK2017, Quinten en Tali kampioenen

Tali Cohen en Quinten van Dissel krijgen de wisselbekers in bezit.