Lars de Visser behaalt zijn A-licentie

TTV Shot uit Soest was dit weekend voor het eerst gastheer van een B-ranglijsttoernooi. In sporthal de Engh streden jeugdleden met een B-licentie voor een felbegeerde A-licentie.

Lars de Visser was één van de Hilversumse troeven. Om 9.30 trad Lars aan in een poule van 4. Nadat hij de eerste game wat stroefjes begon (en verloor) tegen Ron Vollebrecht, was Lars snel bij de les. Dit resulteerde in een 3-1 overwinning. Ook de andere 2 wedstrijden in zijn poule won Lars eenvoudig (zonder gameverlies), wat hem direct een plaats bij de laatste 16 opleverde. Na een lange pauze (van ruim 3 uur) mocht Lars aantreden tegen verdediger Victor Gallery des Granges. Dat Lars graag tegen verdedigers speelt was overduidelijk. Hij dreef Victor soms tot wanhoop en was heer en meester in alle games (11-7, 11-5, 11-6).

In de kwartfinale tegen Rikke Schilstra leek Lars wat meer tegenstand te krijgen. Nadat de eerste game met 11-6 was gewonnen, ging de 2e game met dezelfde cijfers naar Rikke toe. Dankzij een tactische opzetting die was ingefluisterd door coach Arnoud Meijer, gingen de 3e en 4e game weer duidelijk (2x 11-6) naar Lars toe. Dankzij deze 3-1 winst kwam Lars in de halve finale, waar een oude bekende van Lars wachtte: Thijs Beentjes. Deze lastige noppenspeler maakt het menig topper moeilijk met zijn onorthodoxe spel. Waar lars in de 1/8e finale al had laten zien geen problemen met noppen te hebben, onderstreepte Lars dit nogmaals. In 3 straight sets (11-5, 11-7, 11-7) bond hij ook Thijs aan de zegekar. Omdat teamgenoot Tim van der Leeden spelend voor SVE) knap in de halve finale afrekende met de als nummer 1 geplaatste Bas Douma, werd de finale eigenlijk een Hilversum-onderonsje. Waar Tim afgelopen vrijdag in de competitie nog met 3-1 van Lars had gewonnen, waren de rollen ditmaal omgekeerd. Na een spannende eerste game (11-9) kwam Lars helemaal los en won met uitstekend en dwingend spel ook de tweede (11-6) en derde ( 11-8) game. Met deze overwinning verdient Lars zijn A-licentie, iets wat Lars echt toe komt gezien zijn progressie van de laatste maanden en zijn uitstekende inzet tijdens de trainingen!

Ook Neha Gupta speelde ene uitstekend toernooi. In de poule kwam zij geen enkel moment in de problemen (3x 3-0) waardoor de kwartfinale al snel bereikt was. Hier wachtte Emmy Suijkerbuijk, waar Neha het vorige toernooi nog van had verloren. Neha haalde toen haar eigen niveau niet, ditmaal was duidelijk dat ze daar van had geleerd. Ook nu weer won Neha zonder een game te verliezen, waardoor ze in de halve finale mocht aantreden tegen Lisa Mattheij. Nadat de eerste 2 games eerlijk verdeeld waren (beide 11-7), kwam Neha steeds beter in haar spel. Coach Arnoud gaf aan dat ze wat meer parallel moest gaan spelen om haar tegenstander in beweging te krijgen, wat resulteerde in de winst van game 3 en 4. De als tweede geplaatste Neha kwam in de finale de nummer 1 geplaatste Jenny Ge tegen. De voorgaande 2 ranglijsttoernooien was dit de plaaggeest voor Neha geweest, want zij was elke keer door Jenny uitgeschakeld. Neha nam na een verloren eerste game brutaal de leiding door de tweede en derde game te winnen. Een 6-4 voorsprong in de 4e game kon ze niet verzilveren, waardoor een beslissende 5e game gespeeld moest worden. Hierin kwam ze al snel 5-0 achter. De inhaalrace kwam net te laat, want Neha verloor met 11-9 in de 5e game. Desondanks een prachtige 2e plaats!

Ook de andere Hilversumspelers presteerden uitstekend op deze zondag. De als 19e geplaatste Bente Beek verbaasde vriend en vijand door al zijn poule-wedstrijden te winnen. Helaas had hij wat pech met de loting, aangezien hij de nummer 1 geplaatste Sam ten Westenend trof. Bente verloor met 3-0 , maar mag trots zijn (net als zijn vader die hem vandaag coachte) op zijn kwartfinale plaats. Ook Anne Hoogeveen wist het hoofdtoernooi te behalen. Dankzij een bye in de kwartfinale stond ze direct in de halve finale. In deze hoogstaande partij bleek Evi ten Have net de betere te zijn. Ook coach (en vader) Arjan kon niet voorkomen dat Anne in 5 spannende games haar duel uiteindelijk verloor. Niral Gupta was wat ongelukkig in de poule (op punten in het troosttoernooi gekomen), maar hierin liet Niral zien duidelijk stappen te hebben gemaakt. Ze won het troosttoernooi door in de finale de als tweede geplaatste Prisca Roddeman in 4 games te verslaan. Eric de Boer zat bij de jongens junioren in een pittige poule en werd met 1 winstpartij 5e. Daarna volgden enkele zenuwslopende potjes (ook voor coach Joost de Visser) die hij in de 5e game wist te winnen, maar de halve finale van het troosttoernooi bleek het eindstation. Eric verloor (na een matchpoint te hebben gehad) van Nick van Dijk, die het troosttoernooi uiteindelijk won.

Alle 6 spelers hebben een uitstekende prestatie geleverd en laten zien dat de trainingen die zij krijgen hun vruchten af werpen. Trainers Gamal en Arnoud waren na afloop van het toernooi dan ook erg te spreken over de vooruitgang die zij zien bij hun pupillen.

IMG_20170205_184205
Van links naar rechts: Neha Gupta, Niral Gupta, Lars de Visser en Tim van der Leeden