REGA – HTTC beslissingswedstrijd op 28 december in speelzaal Hilversum

Versterkte degradatie
In de najaarscompetitie 2017 was er sprake van versterkte degradatie: 3 teams uit de afdeling Midden – Almeerspin 1, Huizen 1 en SVE 3 – degradeerden uit de 3e divisie. Als gevolg hiervan degraderen er daarom 5 teams uit de hoofdklasse. Om de 5e degradant te bepalen, vindt er een beslissingswedstrijd op ‘neutraal terrein’ plaats tussen de twee hoofdklasse-teams die als vierde zijn geëindigd. In poule A eindigde HTTC op 45 punten én in Poule B – REGA op 50 punten. Hilversum is gevraagd haar zaal zijnde ‘neutraal terrein’ hiervoor ter beschikking te stellen én werkt hier graag aan mee.

Beslissingswedstrijd
Op donderdag 28 december om 20:30 uur zal deze beslissingswedstrijd tussen REGA 1 en HTTC 1 gespeeld gaan worden. Inzet is handhaving in de hoofdklasse; de verliezer van de beslissingswedstrijd speelt in de voorjaarscompetitie 2018 – 1e klasse. In tegenstelling tot een normale competitiewedstrijd, wordt deze wedstrijd gestopt zodra één team 6 punten  heeft bereikt. Bij een 5-5 gelijkspel worden eerst de games geteld én indien dit gelijk is het aantal punten geteld. Indien de stand na het tellen van het aantal punten nog steeds gelijk is dan beslist het lot. Voorafgaand aan de wedstrijd zal er worden ‘geloot’ welk team het thuisspelende team is.

Voorbeschouwing
In de huidige teamsamenstelling kwamen de teams elkaar afgelopen seizoen nog niet eerder tegen. Indien we enkel naar de cijfers (percentages én de in poule-fase behaalde punten) kijken, kan gesteld worden dat REGA lichtelijk favoriet is.

De teams én percentages
REGA 1
1. Tim de Graaf – 71%
2. Philip Bouw – 61%
3. Sven van de Pol – 44%
4. Michel van de Kamp – 37%
5. Gerwin Jansen – 0% (i.v.m. de beslissingswedstrijdregel dat je minimaal 30% van de wedstrijden moet hebben meegedaan, enkel als invaller beschikbaar indien een vaste speler niet zou kunnen en toestemming is hiervoor vereist van de competitieleider).

HTTC 1
1. Rens Boer – 63%
2. Lucien Halsema – 48%
3. Ruud Peters – 38%
4. Jesse Oostveen – 33%

REGA
Het uit Nijkerk afkomstige REGA heeft  met Tim de Graaf de beschikking over een sterke speler met jarenlange ervaring op landelijk competitieniveau. Tim werd in 2011 in de jeugd kampioen van Nederland én speelde eerder hoog in de 3e divisie. Jeugdspeler Sven van de Pol bereikte onlangs de kampioenspoule én laat zien dat hij het ook in zijn eerste seizoen senioren menig hoofdklasser lastig maakt. Michel van de Kamp is teamaanvoerder én de stabiele man in dit team. Philip Bouw is sinds zijn komst naar REGA uitgegroeid tot een stabiele hoofdklasser én is na Tim de te kloppen man in het team van REGA.

HTTC
Voor het Houtense HTTC was de najaarscompetitie 2017 – o.a. door het vertrek van ex-kopman Douwe Peper (naar SKF – 3e divisie) een uitdagend seizoen. In hoofdklasse poule B wist 1e klasse promovendus Tielse TC 1 (met ex-HTTC’er in topvorm “Niels Mahieu”) te verassen door zich zeer knap te handhaven en boven  HTTC op de 3e plek te eindigen.  Kopman Rens Boer ontwikkelt zich elk seizoen in de hoofdklasse tot een steeds sterkere speler én samen met Lucien Halsema zijn zij voor elk team een geduchte tegenstander.  Jesse en Ruud hebben nog net iets minder ervaring in de hoofdklasse, maar laten – gezien hun ELO-rating ontwikkeling – zien dat ook zij in de hoofdklasse thuis horen.

Wedstrijd
De wedstrijd vindt plaats op 28 december om 20:30 in de speelzaal van TTV Hilversum. Adres is Vaartweg 52 te Hilversum. Wij nodigen hierbij alle tafeltennisliefhebbers én natuurlijk de REGA- én HTTC-supporters uit om deze wedstrijd te komen volgen. Natuurlijk staat het barteam – onder de bezielende leiding van Frans Wieringa – weer klaar om een drankje en een hapje te verzorgen.