Cosmin Stan in blakende vorm

Hilversum 1 zette de nummer 2 uit de competitie, SKF uit Veenendaal met een duidelijke 7-3 overwinning aan de kant en deed daarmee goede zaken in de race voor het kampioenschap.

Bijna traditiegetrouw opende Cosmin Stan de strijd. Zijn lichte blessure van vorige week was weer genezen en hij mocht openen tegen kopman Pieter van de Berg. De eerste twee games gingen gelijk op, waarbij er één in het voordeel van SKF viel en één voor Hilversum. Daarna schakelde Cosmin zichtbaar een tandje bij en met verbluffend spel zette hij een 11-5 en 11-6 neer. Ook in zijn twee andere wedstrijden liet hij zien dat hij tot de allerbeste spelers behoort en kwam geen moment in gevaar.

In de tweede wedstrijd stond de zoveelste ontmoeting tussen Jelle Goossens en Arnoud Meijer op het programma. Ook hier gingen de eerste twee games gelijk op, waarna Jelle beter en gevarieerder ging spelen en Arnoud met twee keer 11-4 het nakijken had.  Tegen Pieter van de Berg kwam Jelle tekort. Pieter zette net wat meer druk en Jelle wist de kansen, die hij meer dan genoeg kreeg, niet te benutten. Met nipte verschillen 11-9, 11-9 en 11-8 ging zijn wedstrijd verloren. Tegen Floris zur Muhlen kwam Jelle niet verder dan een game winst

Martin Khatchanov zou eigenlijk niet spelen, omdat hij in het buitenland zat en daardoor nauwelijks rust had. Omdat de enige optie was dat dan Patrick Oeij zou spelen, die hij wilde ontzien, nam hij zijn rol als kopman op zich en speelde toch. Dat hij niet fit was, was merkbaar, maar met zijn kwaliteiten wint hij dan toch eenvoudig twee wedstrijden. In wedstrijd 10, al allerlaatste, was de pijp leeg en moest hij zijn meerdere erkennen in Pieter van de Berg.

Coach Bert Olofsen was tevreden met de het eindresultaat: “Zeker omdat we wisten dat Martin niet fit zou zijn en het onzeker was hoe het met de blessure van Cosmin zou zijn, ben ik blij met het resultaat. Wat vooral mooi was, is de teamgeest die er heerst, waarbij men bereid is om wat voor elkaar over te hebben. Het is een ‘echt’ team.

Martin Khatchanov (links) in actie tegen Arnoud Me