Jeugd Hilversum succesvol tijdens ranglijsttoernooi

Agelopen weekend vond in Hoorn een Jeugdranglijsttoernooi plaats, waarin in alle leeftijdscategorieën werd gestreden om het behalen van een hogere licentie. Op zaterdag was de mogelijkheid om een B-licentie te halen. Djermo Roest was de coach van Mees Kofman, die het uitstekend deed op zijn eerste juniorentoernooi. Hij wist van twee veel hoger geplaatste spelers te winnen en won in totaal 3 van de 5 wedstrijden. Ook was Djermo de coach van Vincent Hoogland, die actief was bij de welpen. Vincent deed het fantastisch en won de helft van zijn wedstrijden. Helaas had hij de pech bij twee halve finalisten in de poule te zitten. Florian Burgerhout coachte Robin Kroese,  ook een junior. Twee overwinningen in de poule waren net niet genoeg om door te gaan naar de finales.

Anders was het voor de door Bert Olofsen gecoachte Loek Dreesens. Hij kwam in een grote poule met 7 spelers. Met goed spel wist hij bijna al zijn wedstrijden te winnen. Ook van de nummer 2 geplaatste Mats Waersegers, leek hij te gaan winnen. Helaas trok hij in de vijfde game net aan het kortste eind. Gelukkig mocht hij als tweede in deze zware poule door naar de halve finale, waar hij de winnaar van de andere poule, Mats ten Vergert versloeg. In de finale kwam hij Mats Waersegers, bijna 20 plaatsen hoger op de ranglijst, weer tegen. Maar dit keer was het Loek die met goede services en aanvallen de wedstrijd overtuigend naar zich toetrok en daarmee het toernooi won en een B- licentie veroverde.

Op zondag waren er A-licenties te verdienen. Bij de junioren trad Bas Swart aan. Hij wist knap 3 van zijn 5 wedstrijden te winnen. Helaas kwam hij daarmee net te kort om door te gaan. Dat zelfde gold voor Melle Scholten. “Zijn eerste B-toernooi is vooral om te leren en ervaring op te doen”, aldus coach Djermo Roest.

Bij de pupillen was er weer een eerste plaats. Mate Molnar stond tweede geplaatst. Het jonge talent won bijna al zijn wedstrijden met speels gemak en met dikke cijfers. Reden voor coach Bert Olofsen om hem technische opdrachten mee te geven om zijn spel te verbeteren. Na ongeslagen de zevenkamp te winnen, met maar één game tegen, mocht hij in de halve finale tegen supertalentje Seth Oomen. Er waren enorm veel lange en boeiende rally’s, maar Mate wist steeds de punten te winnen. In de finale dreef hij Matthias Scheurwater tot wanhoop. Wat Matthias ook probeerde, Mate had overal een antwoord op. De 11-7, 11-5 en 11-5 in de finale leverde Mate een A-licentie op.

Bij de meisjes junioren wist Iris de Bie,  met haar vader Robert als coach,  overtuigend haar poule te winnen en bleef ongeslagen. In de halve finale ontmoette Iris, zelf als tweede geplaatst, de nummer één geplaatste Jessa Bruijnink. Het werd een bizarre wedstrijd met een eerste game 4-11 en een tweede 11-4, waarna de dames het met 5-11 en 11-5 nog eens overdeden. Een spannende vijfde game, die aanvankelijk in het voordeel van Jessa leek te vallen, werd toch knap met 11-9 door Iris gewonnen. Helaas lukt het Iris niet om de finale van de erg passief spelende Maartje van der Lingen te winnen.

Niral Gupta speelde ook een fantastisch toernooi en bereikte ongeslagen de halve finale, die ze overtuigend won van Suze Dijk met 11-9. 11-6 en 11-5. In de finale had Niral aanvankelijk geen grip op het spel van Rianne de Vogt. Naarmate de wedstrijd vorderde kwam Niral steeds beter in de wedstrijd. Lange tijd leek het er op dat ze het tij kon keren door de derde game naar zich toe te trekken. Helaas ging de game met 17-15 naar Rianne. Met twee eerste plaatsen en twee tweede plaatsen kijken we terug op een zeer geslaagd weekend, mede door de vele ouders en opa’s die de spelers kwamen aanmoedigen.

Mate Molnar (links) haalde in Hoorn zijn A-licentie bij de pupillen. Een dag eerder had Loek Dreesens, eveneens bij de pupillen een B-licen