Dames 1 speelt beslissingswedstrijd om promotie

Nanda Bloom, Lisa Mattheij, Sanne Briefjes, Neha Gupta en Angelique van den Bosch hebben in de 2e divisie boven verwachting gepresteerd tijdens de najaarscompetitie. Komende zaterdag wacht een beslissingswedstrijd tegen SVE om promotie naar de 1e divisie.Omdat de damescompetitie wordt hervormd door de invoering van een 3e divisie, speelden de dames een halve competitie in een poule van negen teams. Met zeven overwinningen en twee gelijke spelen eindigden de dames achter het sterke SVE op een knappe tweede plaats. Daardoor krijgt deze competitie voor de dames nog een staartje. De NTTB heeft namelijk bepaald dat de nummers 1 en 2 in die 2e divisie dames het tegen elkaar op moeten nemen in een heuse beslissingswedstrijd. Op zaterdag 1 december spelen de dames in Zoetermeer tegen de dames van SVE om te bepalen wie er gaat promoveren. In de competitie eindigde deze strijd onbeslist, teken dat de teams behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn. Ongetwijfeld zullen er een aantal andere speelsters achter tafel verschijnen als tijdens de ontmoeting op 3 november, dus een voorspelling doen is een hachelijke zaak.

SVE beschikt over veel meer ervaren speelsters die voor een deel al eens in de 1e divisie hebben gespeeld en weten hoe het is om onder druk te spelen. Onbetwiste kopvrouw bij de Utrechters is Berber Heerschop die van haar 18 enkelspelen er slechts 1 verloor. Zij zal naar verwachting beslist achter tafel verschijnen.  SVE heeft verder de keuze uit de bij Hilversum bekende Kelly Leideritz, Lisette Schuurhof, Melanie van Berkum en Daphne Tollenaar. Met haar eredivisie ervaring en een winstpercentage van 80%  is Leideritz ook een geduchte tegenstander, terwijl Lisette Schuurhof en Melanie van Berkum daar niet veel voor onder doen. Tollenaar zal met een winstpercentage van krap boven de 50% naar alle waarschijnlijkheid op de bank moeten plaatsnemen.

Wie kan Hilversum daar tegenover stellen? Allereerst natuurlijk de piepjonge kopvrouw Sanne Briefjes die elke wedstrijd heeft gespeeld en daarbij maar slechts 4 keer haar tegenstander moest feliciteren. De ook jonge Neha Gupta en de routinier Angelique van den Bosch kunnen bogen op een mooi aantal winstpartijen, terwijl ook jonkie Lisa Mattheij ruim de helft van haar partijen op haar naam schreef, met o.a. 2 keer winst tegen SVE. Ook hier is de verwachting vooraf dat de speelster met de minste winstpartijen, Nanda Bloom,  op de reservelijst zal staan.

Zoals zo vaak in beslissingswedstrijden gaat het er nauwelijks om wie de sterkste is. Belangrijk is wie zijn, in dit geval haar, zenuwen het best in bedwang kan houden en daardoor het beste van zichzelf kan geven. De winnaar van deze titanenstrijd komt in elk geval in het voorjaar uit in de 1e divisie. Voor de verliezer komt er nog een extra nagerecht. Op 8 december volgt voor hen een promotie-/degradatiewedstrijd tegen de nummer vijf van de huidige 1e divisie, De Treffers 2 uit Roelofarendsveen.

Coach Lex Bruijn verwacht een wedstrijd die tot het einde aan toe spannend zal blijven en waarbij de zenuwen ongetwijfeld door vele kelen zullen gieren. Ondanks de mindere ervaring van zijn team zet hij zijn geld op ‘zijn’ meiden, gewoon omdat ze ‘zo graag willen en het ook verdienen zichzelf te belonen’.

De wedstrijd wordt gespeeld bij Taverzo, Willem Alexanderplantsoen 4 in Zoetermeer en begint om 15.00 uur. Supporters zijn uiteraard van harte welkom om de meiden een steuntje in de rug te geven.