Topspelers verzorgen Masterclass voor Jeugd

Nieuw dit jaar bij Hilversum is dat er regelmatig een Masterclass verzorgd wordt door een topspeler uit de Nederlandse competitie. Uniek daarbij is dat de speler niet zelf de training geeft, maar meetraint met de jeugd. Dit alles in het kader van de vernieuwde jeugdopleiding bij TTV Hilversum.

,,Dit jaar bieden we onze jeugd nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden door de ze één keer per 6 weken tegen topspelers uit de Nederlandse eredivisie te laten trainen”, vertelt trainer Bert Olofsen. ,,Uniek in Nederland, dat eredivisiespelers dat doen. Na de training vertelt de topspeler iets vanuit zijn ervaring en kennis en mogen de kinderen met de speler op de foto.”

Op 28 september kwam oud-Hilversummer en ex-international Merijn de Bruin. Sinds 2008 is hij actief als commentator voor tafeltennis bij Eurosport en was een week eerder nog te horen tijdens de live-uitzendingen van het EK in Alicante. Op die avond keek de jeugdgroep gezamenlijk naar de wedstrijden op groot scherm en luisterde naar Merijn.

Na een gezamenlijke warming-up, speelde Merijn zijn favoriete inspeeloefening tegen Teun Salentijn en Bente van Beek. Daarna werd een wedstrijdoefening gespeeld, waarbij Merijn weer tegen twee spelers speelde, dit keer tegen Daan Bakker en Mate Molnar. De training werd afgesloten met een wedstrijd tussen Teun Salentijn en Merijn, terwijl alle andere kinderen toekeken.

Merijn de Bruin is Sport- & Prestatiepsycholoog en is als docent verbonden aan de Wageningen Universiteit en de Academie voor Sportstudies. Merijn was onder de indruk van het niveau van de jeugdspelers en de jeugdspelers nog meer van de ervaring om tegen één van de beste spelers te mogen spelen. Merijn heeft immers diverse Europese kampioenschappen gespeeld en heeft op plaats 114 van de wereldranglijst gestaan.

Merijn gaf na afloop een masterclass over het mentale aspect van tafeltennis, waarbij hij vertelde over concentratie, ontspanning en presteren.

Vrijdag 2 november komen Martin Khatchanov, meervoudig Nederlands kampioen, landskampioen en international en Cosmin Stan, ook meervoudig Nederlands kampioen een Masterclass geven, Na afloop wordt er gezamenlijk gegeten.

De jeugdgroep van vrijdag met de trainers en ‘special guest’ Merijn de Bruin (achterste rij, derde van rechts).