Iris de Bie wint B-ranglijsttoernooi Assen

In huize De Bie ging op zaterdagmorgen om even over zes uur de wekker. De reden: er moest een toernooi gespeeld worden in Assen. Dit toernooi moest Iris de felbegeerde A-licentie bij de meisjes junioren opleveren. Om dat doel te behalen moest minimaal de finale gehaald worden.

Op de B-ranglijst was Iris tweede geplaatst, Jessa Bruijnink was de toernooifavoriet. Er werd gespeeld in drie poules. De winnaars van poule 1 en 2 plaatsten zich rechtstreeks voor de halve finales. De nummers 2 en de winnaar van poule 3 speelden nog een tussenronde. Iris begon redelijk en wist zonder briljant te spelen de eerste 4 wedstrijden te winnen, daarna deed ze zichzelf tekort door nipt te verliezen van Mengjie Grijpink. Opeens was Iris opeens veroordeeld tot het spelen van de tussenronde tegen de winnaar van poule 3. Jolijn Schut. Nu kan je van Jolijn veel zeggen, maar niet dat ze de partijen cadeau geeft. Met ferme kreten en woedende blikken knalde ze Iris de eerste game van tafel. En dat fanatisme was net wat Iris nodig had. Vanaf game 2 draaide de wedstrijd om. Iris bleef kalm, maar streed voor elk punt en liet Jolijn kansloos in de resterende 3 games. Game 3 leek nog spannend met 12-10, maar dat was een schoonheidsfoutje.

De halve finale tegen de zeer passieve speelster Britt Heij was een eenzijdige. Een duidelijke 3-0 overwinning leidde Iris naar de finale. Haar doel was daarmee eigenlijk al behaald, na de finaleplaats in Hoorn verdiende Iris hiermee de A-licentie.

In de finale ontmoette Iris de verrassing van het toernooi Celine de Jong. Celine is een oude bekende van Iris en in de onderlinge ontmoetingen stond Iris 5-0 voor. Celine echter had lak aan de statistieken. Ze speelde een voortreffelijk toernooi en was ook verantwoordelijk voor de uitschakeling van Jessa Bruijnink en Mengjie Grijpink. Ze speelde nagenoeg foutloos de eerste twee games in de finale en kwam 2-0 voor. Iris wist zich net op tijd te herpakken, won overtuigend de derde en de vierde game. De vijfde game stond Iris nog 5-4 achter, maar een serie van 5 bracht Iris dicht bij de zege. Het werd uiteindelijk 11-6.

De finalisten Iris (links) en Celine.