Knappe zege dames na marathonduel

Na afgelopen zaterdag zal de discussie over de lengte van de tafeltenniswedstrijden wel weer de kop op steken, want de dames hadden maar liefst vijf uur en 11 minuten nodig om het bezoekende Disnierats op de knieën te krijgen. Nog wat cijfers over deze marathonontmoeting in de eerste divisie: er werden 7 partijen in vijf games beslist, waarvan 3 met het kleinst mogelijke verschil. Ook nog eens drie wedstrijden gingen verloren nadat een speelster een 2-0 voorsprong in games had genomen. Dus als de lengte van de teamwedstrijden ooit verkort gaat worden, dan is dit wel het bewijs dat een best-of-three een onzalig idee is.

Neha Gupta was de ster van de avond met een onvervalste hattrick. Zij opende met een 3-1 zege op Nicole van der Ark door goed aanvallend spel. In haar tweede wedstrijd kwam Gupta niet in de problemen, Annelies Mannak ging er in drie games van af. De laatste partij en tevens de slotwedstrijd van de avond speelde Gupta tegen een uitgebluste Tessa Margaroli die nog wel op ervaring de eerste twee games wist binnen te slepen, maar daarna was de koek ook op. Slim spelend werd Margaroli gedwongen tot een spelletje wat haar energie kostte en dat was nu net wat er aan ontbrak.

Sanne Briefjes had niet haar beste avond. Haar altijd zo betrouwbare blokballen verdwenen te vaak in het net of vlogen over tafel. Na een gewonnen 1e game tegen Margaroli kwam ze er niet meer aan te pas en in haar tweede partij verloor Briefjes wat ongelukkig met 11-9 in de beslissende game van Van der Ark. Met hangen en wurgen kon ze wel de wedstrijd tegen Mannak in vijven naar zich toe trekken, maar daar bleef het ook bij.

Dames 1 met v.l.n.r.: Iris de Bie, Neha Gupta, coach Lex Bruijn, Sanne Briefjes en Angelique van den Bosch

Iris de Bie debuteerde bij de dames en deed dat meer dan voortreffelijk. Nog wat onwennig opende zij wat moeizaam tegen Mannak die ze uiteindelijk wel aan de zegekar kon binden, zij het in vijf zware games. Een prachtige partij speelde De Bie tegen de sterke kopvrouw bij de tegenstander, Tessa Margaroli. Mooie rally’s en fraaie punten van beide speelsters kregen de toeschouwers voorgeschoteld. Margaroli trok uiteindelijk met 2 punten verschil aan het langste eind. Tegen Van de Ark liep de jonge De Bie op haar laatste benen. Zij had eerder op de dag ook al een jeugdwedstrijd gespeeld en de twee zware vijfgamers in deze wedstrijd trokken een zware wissel op de conditie. Van der Ark nam een 2-0 voorsprong waarna De Bie nog een keer diep ademhaalde en wat zuiverder ging spelen. De opening kwam nu wel steeds op tafel en op dat wapen had Van der Ark te weinig antwoord. Met 11-9, 11-9 en 12-10 sleepte De Bie de wedstrijd uit het vuur. Het sterke dubbel Gupta/Briefjes tenslotte werd in vijf games tactisch afgetroefd (na opnieuw een 2-0 voorsprong), waardoor de eindstand op 6-4 voor Hilversum uitkwam. Een fraaie start voor de meiden en een mooie eerste stap op weg naar lijfsbehoud.