Eredivisiefinales: toptafeltennis in Hilversum

TTV Hilversum maakt zich op voor de ontknoping van het landskampioenschap in de eredivisie. Zondag 19 mei treffen de finalisten bij zowel de dames, de heren en de jeugd elkaar in het Tafeltenniscentrum aan de Vaartweg.

Heren

Het Hilversumse Tafeltenniscentrum is komende zondag weer het strijdtoneel van de eredivisiefinales

Van Wijnen-Smash ’70 uit Hattem plaatste zich voor de eredivisiefinale door in de derde en beslissende wedstrijd met 3-2 te winnen van regerend landskampioen Itass DTK ’70. De Zweedse kopman Viktor Brodd stond met twee overwinningen aan de basis van het succes en zal ook in de finale op scherp staan.

Taverzo is inmiddels een vertrouwde finalist. De club uit Zoetermeer staat voor de tiende keer in de eindstrijd en wil die mijlpaal vieren door de landstitel te heroveren.

Van 2013 t/m 2017 won Taverzo de titel vijf keer op rij. Vorig jaar echter werd het team van coach Ruud van Graafeiland in een bloedstollende finale verrassend afgetroefd door DTK.

De spelers van Taverzo worden zondag aangemoedigd door een flinke supportersschare, die met de bus naar Hilversum wordt gebracht. Een van de clubsponsors heeft een speciaal finaleshirt laten maken. Na afloop is er feest in Zoetermeer.

Dames

Voorafgaand aan de herenfinale strijden de twee beste damesteams om de titel (aanvang 12 uur).

Dozy Den Helder gaat zondag op jacht naar de zevende achtereenvolgende landstitel. Het gaat ongetwijfeld een mooie finale worden tussen Heerlen en Den Helder, die dit seizoen bewezen de sterkste teams te zijn in de eredivisie vrouwen.

Toch had het team uit Noord-Holland et team uit Noord-Holland wist zich met veel moeite veel moeite zich te plaatsen voor de finale. De landskampioen versloeg Anytime Fitness Westa met 2-3. Westa droomde van een Limburgse tafeltennisfinale tegen Heerlen en was allesbehalve kansloos. In Den Helder werd met minimale cijfers verloren (3-2). Ook in de tweede halve finale kreeg Westa volop kansen op minimaal een derde beslissende wedstrijd. Maar die kansen werden niet verzilverd.

TTV Lybrae Heerlen versloeg in de halve finale VTV overtuigend met resp. 3-1 en 0-3. De club uit Nieuwegein stond vorig jaar voor het eerst in de finale, maar kon dat kunstsstukje dus niet herhalen.

Jeugd

De strijd om de landstitel bij de jeugd gaat tussen Swift uit Deventer en REGA uit Nijkerk.

REGA hoopt in Hilversum geschiedenis te schrijven. Die club won nog nooit het Nederlands kampioenschap van de jeugd. REGA bereikte de finale door in de halve finale af te rekenen met Hotak ’68. Het team uit Nijkerk bestaat uit Thijs Beentjes, Sven van de Pol en David Vrijhoeven. De finale leeft enorm bij de club in Nijkerk. De vereniging gaat met een bus vanuit Nijkerk richting Hilversum.

REGA neemt het in de finale op tegen Swift, dat 25 jaar geleden voor het laatst landskampioen werd. In de halve finale rekende het team, bestaande uit Colin Ligt, Rick IJsseldijk, Maurice Storteboom en Sven Jeurissen, af met Amsterdam.

De finale wordt ongetwijfeld spannend. In de competitie wist REGA net boven Swift als eerste in de poule te eindigen. In hun onderlinge duel vermorzelde  Swift echter de opponent uit Nijkerk met 10-0, dus REGA zal zich ongetwijfeld willen revancheren voor deze zware nederlaag. De teams kijken enorm uit naar de finale.

Trotse gastheer

Al met al een bijzonder mooi programma als apotheose van het competitieseizoen. Hilversum prijst zich gelukkig een tafeltennisaccommodatie te bezitten, die – mede door de centrale ligging – bij uitstek geschikt is voor het houden van evenementen als deze. De vereniging is trots voor de zevende achtereenvolgende keer gastheer te zijn van de eindstrijd om de landstitels.

Programma Zondag 19 mei:

12.00 uur: damesfinale

Dozy Den Helder – TTV Lybrae Heerlen (zaal 1)

12.00: jeugdfinale

TTV Rega – TTV Swift (zaal 2)

15.00, herenfinale:

De Boer Taverzo – Smash’70