Heren 1 hervat titelstrijd met thuisduel tegen Hercules

Op 25 januari is de winterstop voorbij en gaan de beste teams van Nederland weer verder in hun strijd om het landskampioenschap. Heren 1 ontvangt Hercules uit Terborg op deze eerste Super Saturday.  Een moment waar de mannen van hoofdsponsor House of Nutrition naar uitkijken. Vaak wordt de vraag gesteld hoe het nu eigenlijk precies werkt in de eredivisie. Coach Bert Olofsen legt het uit.

,,De competitie in de eredivisie wijkt volledig af van alle andere competities. De competitie beslaat een volledig jaar, waarbij ieder team een uit- en een thuiswedstrijd tegen elkaar speelt. Omdat we een poule van 8 teams hebben, betekent dit dat er 14 wedstrijden zijn. In het najaar zijn de eerste 7 wedstrijden gespeeld. In het voorjaar worden de 7 returnwedstrijden gespeeld om uiteindelijk tot een eindrangschikking te komen.”

,,De bovenste vier teams mogen strijden om het landskampioenschap, de onderste vier teams strijden om lijfsbehoud in de eredivisie. Deze play-off en play down vinden plaats in de periode april en mei. Daarom worden de 7 returnwedstrijden in hoog tempo afgewerkt. Om enig voordeel weg te nemen, spelen alle teams uit de eredivisie in de laatste speelronde op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip. Die laatste wedstrijd vindt plaats op zondag 5 april om 14.00 uur.”

Druk schema

Dat betekent dat de tafeltennissers en de coach een erg druk schema hebben de komende maanden. Niet alleen moeten de competitiewedstrijden gespeeld worden, maar ook het NK en staan er diverse internationale toernooien op het programma.

,,Na de reguliere competitie begint het eigenlijk weer helemaal opnieuw”, vervolgt Olofsen ,,Er volgt een soort minicompetitie, maar dan veel spannender. Er is een totaal ander systeem. Nummer 1 uit de reguliere competitie speelt tegen de nummer 4 en de nummer 2 tegen de nummer 3. Dit is de halve finale. Ook nu wordt een uit- en een thuiswedstrijd gespeeld, waarbij het laagst geplaatste team eerst thuis speelt. Bij deze wedstrijden geldt dat wie het eerste drie punten heeft, wint. Het team dat twee overwinningen boekt in de halve finale gaat naar de finale. Het maakt daarbij niet uit of het 3-0, 3-1 of  3-2 wordt. Indien beide teams een wedstrijd winnen, volgt er een derde wedstrijd.”

Uiteindelijk is alles te doen om een plaats in de finale, die op 21 mei as gespeeld wordt in een bomvolle zaal in Hilversum. Tijdens de ontknoping van de eredivisie geldt ook weer dat er gespeeld wordt tot een team 3 punten behaald heeft, maar nu is er maar één wedstrijd. Al met al een ingewikkeld systeem, waar de spanning steeds hoger oploopt.

Onvoorspelbaar

Zover is het echter nog lang niet. Op 25 januari wordt de eerste thuiswedstrijd gespeeld tegen het onvoorspelbare Hercules. Zullen de Hilversummers de draad weer oppakken waar ze waren?

Het team is er helemaal klaar voor. Kopman Lauric Jean is na een vervelende periode weer helemaal in topvorm en zal bijna alle wedstrijden mee kunnen doen. Nolan Schultz, de revelatie van de eredivisie, heeft met zijn winst vorige week, tijdens een toernooi op Nederlands sterkste speler, Laurens Tromer,  laten zien dat hij in topvorm is.

Hilversum-kopman Lauric Jean zal dit voorjaar veelvuldig in actie komen.

Cosmin Stan begon een beetje teleurstellend aan de competitie, maar pakte in zijn laatste wedstrijden de volle 100 %. Patrick Oeij heeft na lang blessureleed de draad weer opgepakt en met 75 % overwinningen laten zien weer terug te zijn. Balvirtuoos Martin Khatchanov heeft al bewezen dat hij tegen de allerbeste spelers kan vlammen. Velen zullen de wedstrijd tegen Laurens Tromer nog op hun netvlies hebben.

Op trainingskamp

Ashraf Haiqal heeft een enorm druk programma gehad, met toernooien in de Filippijnen en Maleisië, een lang trainingskamp in China en op dit moment een voorbereidingskamp in Portugal, waar hij vanaf 22 januari een kwalificatietoernooi voor de Olympische spelen speelt. Hij sluit wat later aan bij het team.

Alle belangstellenden zijn van harte uitgenodigd voor de eerste Super Saturday in Hilversum, waar hoogstaand tafeltennis te zien zal zijn. Tegenstander is het lastige Hercules uit Terborg met vedette Trinko Keen en oud Hilversummer Jamshid Sedigh in hun midden.