Talentvolle jeugd komt goed voor de dag op NK D/E senioren

Al vanaf maart zijn er geen officiële wedstrijden meer voor de jeugd. Reden voor de technische commissie om seniorenlicenties aan te vragen voor jeugdspelers, zodat ze mee zouden kunnen doen aan het eerste toernooi, de Nederlandse kampioenschappen voor spelers met een B- C- D- en E-licentie op 6 september in Schiedam.

Junioren hebben altijd de mogelijkheid om een seniorenlicentie aan te vragen. Jongere jeugdspelers komen alleen in aanmerking wanneer ze ook competitie spelen bij de senioren. In Schiedam kwamen Teun Salentijn, Mate Molnar, die nota bene jarig was, Bente Beek en Liam Mohlmann in aanmerking om mee te doen.

Dat onze jeugd zich uitermate goed ontwikkelt, bleek uit het feit dat alle spelers de poulefase overleefden en zich direct plaatsten voor de finale ronde.

Persoonlijke resultaten

Liam Mohlmann kwam uit bij de E-licenties en werd gecoacht door Nolan Schultz uit het eerste team. Liam deed het bijzonder goed in de poule. Hij won van spelers met een veel hogere rating. In de knock-out fase kwam hij ook nog een ronde verder, waarna hij onnodig nipt verloor van een verdediger met noppen, Jorrit van Kooi, met ruim 200 ratingpunten meer.  Het werd 8-11 in de vijfde game. Een plek bij de laatste 16 is natuurlijk een prima prestatie.

Bente Beek deed het in de E-klasse zelfs nog beter. Hij kwam fluitend de eerste poule door en verloor nog één ronde verder dan Liam en nog krapper dan Liam: 15-13 in de vijfde game, na in de derde game al twee matchballen en in de vijfde game ook 3 matchballen gehad te hebben. Pech dus, zeker de bal op 10-8 die de tegenstander op het randje speelde. Coach Florian was dik tevreden over de inzet, technische en tactische spel van Bente.

De jarige Mate Molnar die 14 werd, deed het in de D-klasse senioren ook uitstekend. Hij kwam knap zijn poule door, maar strandde daarna in de eerste ronde van het hoofdtoernooi tegen Tristan Benschop, een speler met een rating van bijna 1800. Die plek gaf recht op deelname aan het troosttoernooi. Daar kwam hij uiteindelijk in de finale. Helaas verloor hij daar nipt in vijf games, na nog met 7-2 in de vijfde game voorgestaan te hebben. Coach Hans den Blanken was erg tevreden met de tweede plek van Mate.

De 13-jarige Teun Salentijn kwam ook uit in de D-klasse en trof een sterke poule. Dat bleek ook, want iedereen eindigde op een gedeelde eerste plaats. Teun had gelukkig twee 3-0 overwinningen, waarvan één tegen een speler met 1790 rating, Emile de Rijke, een goede landelijke speler uit de tweede/derde divisie. Daarna mocht Teun alweer tegen een topspeler, Bob van Geffen, ook nu met een rating in de 1700. Het ging zeker niet gemakkelijk, maar Teun won deze wedstrijd ook. Nu op naar de 1/8 finale, waarvan de winnaar ook naar het NK C, de volgende dag zou mogen. Nu mocht hij tegen ex eerste-divisiespeler Jeroen van de Heide. Teun trok de eerste game naar zich toe, maar liet de tweede game onverwacht lopen. Daarna nam van de Heide steeds meer het initiatief. Teun kon aanhaken, maar geen echte vuist meer maken.

Samengevat: alle jeugdspelers deden het erg goed op hun eerste senioren toernooi. Over een maand zijn de senioren meerkampen. Hopelijk zijn we dan weer van de partij.

Bert Olofsen

Deelnemers in actie tijdens de NK D/E voor senioren in Schiedam.