Dames worstelen zich langs Buitenpost

Het eerste damesteam van Hilversum boekte in de tweede divisie een ruime 8-2 overwinning op Buitenpost. Maar anders dan de uitslag doet vermoeden, kwam de zege moeizaam tot stand. Het team van coach Lex Bruijn blijft dankzij dit resultaat in de race voor plaatsing voor de play-offs.

Dat de dames van Buitenpost zich niet zonder slag of stoot gewonnen wilden geven, ondanks dat zij met een invalster aantraden,  bleek al in de openingswedstrijd. Daarin ontpopte de jonge Noordelijke talentvolle kadet Ilse van der Ploeg zich als plaaggeest voor de wat verkrampt spelende Rosa Bosselaar. Met 9-11 in de beslissende game nam Buitenpost meteen een onverwachte voorsprong.

Rosa herstelde zich gelukkig in haar 2e partij tegen Anine Stegeman. Een wedstrijd die eveneens over de volle vijf games ging, maar nu trok Bosselaar met goed spel de laatste game met 11-5 naar zich toe. Haar derde wedstrijd was een bizarre. Voorsprongen verdwenen als sneeuw voor de zon en net zo makkelijk werden grote achterstanden weggewerkt. Tegenstander Linda Kleiker, goed in vorm deze zaterdag, deelde in de wisselvalligheid en tot ver in de beslissende game bleef onduidelijk wie aan het langste eind zou trekken. Kleiker miste een matchpoint op 9-10 en toen Bosselaar er vervolgens ook nog twee miste, nam coach Bruijn op 13-12 een time-out, waarna Bosselaar het laatste punt kon scoren.

Neha Gupta die voor het eerst deze competitie aantrad stak nog niet in blakende vorm en miste duidelijk wedstrijdritme. Zij had dit kalenderjaar nog geen competitiewedstrijden gespeeld en dat was duidelijk merkbaar. Dat was nog niet zo merkbaar tegen Anine Stegeman, want die kreeg slechts 1 game van Gupta. Tegen Kleiker werd wel duidelijk dat Gupta niet het vermogen had om zelf druk te zetten en Kleiker profiteerde daar, vooral met haar sterke backhand, knap van. In vier games zette zij het 2e punt voor Buitenpost op het scorebord.

Tegen de jonge Van der Ploeg liet Gupta zich gelukkig alleen in de 1e game verrassen en behaalde zo haar tweede zege. Aniek Jansen begon goed tegen Kleiker. Door ver weg te blijven van de goede backhand van Kleiker kon Jansen in straight games zegevieren. De talentvolle Van der Ploeg nam brutaal een 0-2 voorsprong op een veel te passief spelende Jansen. Pas toen het tempo omhoog ging en snel de aanval werd gezocht stroomden de punten voor Jansen binnen en met 11-5, 11-6 en 11-3 ging de partij naar de thuisclub. Anine Stegeman lukte het om een game van Jansen af te snoepen, maar daar bleef het ook bij, waardoor Jansen knap haar 2e hattrick scoorde in deze nog jonge competitie.

Omdat Gupta en Bosselaar samen het dubbel naar zich toe trokken, kwam de eindstand na ruim 4 uur spelen op 8-2, waardoor Hilversum op koers blijft voor een plek in de play-offs en de sympathieke Friezinnen op de laatste plaats in de poule terecht komen.